TROBADA DE POESIA VISUAL DEL PAÏSOS CATALANS. 1979
Visual poetry is today one of the most popular poetic subgenres in Catalonia, and also one of the most international projects it has had since its inception. From the middle of the first decade of the last century, as is well known, Josep Maria Junoy contacted Apollinaire. His most experimental poems, such as Folguera, Sindreu, Salvat-Papasseit or Foix, went beyond the classical technique of the lyric script or script.
Product Details
Data sheet
- Year
- 1962
- Height
- 90
- Width
- 59
- Country
- Países Catalanes - Catalan countries - Pays Catalans
- Conservation
- A
- Author
- CANALS Xavier
Description
La poesia visual és avui un dels subgèneres poètics amb més tradició a Catalunya, i també un dels que més projecció internacional ha tingut des dels seus inicis. A partir de mitjans del primer decenni del segle passat, com és ben sabut, Josep Maria Junoy establí contacte amb Apollinaire. Els seus poemes més experimentals, com els de Folguera, Sindreu, Salvat-Papasseit o Foix, anaren més enllà de la tècnica clàssica del cal·ligrama o ideograma líric. Després d’un llarg parèntesi forçat a Catalunya i a Espanya, Joan Brossa fou el primer a engegar l’any 1941 aquest tipus d’experimentació poètica. A partir de 1948 la revista Dau al Set fou una mostra de la interdisciplinaritat de les seves propostes trencadores, en particular en els diversos diàlegs creatius amb Joan Ponç o Antoni Tàpies. No fou, però, fins les dècades dels seixanta i dels setanta que la poesia visual tornà a ser molt present en el context català, això sí, sempre en petits cercles, sota el mestratge de Joan Brossa, Guillem Viladot i Josep Iglésias del Marquet, els quals exploraren els intersticis entre la imatge i el text i participaren a les primeres exposicions col·lectives
CLASSIFICATION OF THE POSTERS ACCORDING TO THEIR CONSERVATION (in bold the one corresponding to this poster):
A+ Is a flawless example of a poster rarely seen in such fine condition.
A Designates a poster in very fine condition. There may be some tears on the margins, but not noticeable. No paper loss. Colours are fresh and has no blemish.
A- There may be some slight fold marks, tear or other minor defect, but most unobtrusive. Successful restoration if restored.
B+ If some restoration it is not immediately evident.
B Designates a poster in good condition. There may be some tears. Blemish or paper loss, but not in any crucial design area. Colours are fresh and the poster has a very good appearance.
B- Restoration may show some defects. Colours along the fold marks are faded.
C+ Restorations are visible.
C Designates a poster in fair condition. Tears, blemish, fold marks and or paper loss are more pronounced or may slightly affect the image of the poster. Colours may be faded.
C- Requires restoration.